The Big One - jordskælvet kommer, men hvornår?

En interaktiv dokumentarfilm til undervisningsbrug for 7.-10. klasse, som kan bruges i geografi,
samfundsfag, projektopgaven og tværfaglige forløb.

Kathmandu i Nepal har fire millioner indbyggere og er verdens mest jordskælvstruede storby.
Ifølge eksperter vil byen blive ramt af et meget kraftigt jordskælv inden for en overskuelig fremtid.

I filmen bliver vi venner med de tre unge nepalesere; Ishu, Janaki og Prayash. De lukker os helt ind
i deres liv, og sammen tager vi på en rejse ind i deres ekstreme by for at finde ud af, hvorfor den er
så truet. De unge får hjælp af jordsskælvseksperten, Amod, og de beslutter sig for at gøre noget for
at redde dem selv, deres nærmeste og deres elskede by før det altødelæggende jordskælv.

Filmværket er produceret specifikt til web og sociale medier, og består af 21 selvstændige scener
med hver deres fortælling. Eleven kan selv vælge sin vej gennem filmen.

Til filmen er produceret en lærervejledning, der bl.a indeholder et konkret undervisningsforløb.
Dets formål er at kombinere opnåelse af faglig viden om livet i Kathmandu og Nepal og landets
natur- og samfundsforhold med et holdnings – og handlingsperspektiv, hvor eleverne oplever, at
både de involverede nepalesere, de selv og Danmark som helhed kan gøre noget i forhold til den
trussel, et stort jordskælv udgør. Her udnyttes bl.a. mulighederne for at anvende sociale medier som
Facebook.

Materialet lægger op til at arbejde med en række trinmål for 8- og 9. klasse i faget
geografi.

logo-thebigone

 

Filmen og lærervejledningen er gratis at bruge og kan ses på: www.thebigone.dk

 

Hjemmesiden indeholder; hele filmen, trailer, lærervejledning, vejledning til eleven, bonus, musik
og facebook-side med bl.a. de tre hovedpersoner, instruktøren og andre unge nepalesere

What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world?

What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world?

What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems...

Then we would be educating for a more sustainable future

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.