Stafetten er i gang!

index_stafet.jpg
Den 5. september 2005 gik elever fra 3y på Amtsgymnasiet i Sønderborg og 2w på Nørre Gymnasium i København sammen af sted til Sønderskovsskolen i Sønderborg. Her blev stafettens forskellige elementer videregivet.
2.jpgStafetten består af flere elementer: Amtsgymnasiets opfordring til undervisningsminister Bertel Haarder om at udarbejde retningslinier for et certifikat for uddannelsesinstitutioner, der arbejder med begrebet Uddannelse for Bæredygtig Udvikling. Opfordringen er fasthæftet på bagsiden af billedsentensen ”For en bæredygtig verden”, som allerede har rejst den halve jordklode rundt fra Lijiang i Kina til Sønderborg.


3.jpg
Stafetten starter på flere gymnasier og skoler på samme tid. Det er måske klar symbolik, når undervisningsministeren således modtager flere kloder på samme tid, når alle bidrag fra de danske UNESCOskoler når Folketinget og ministeren torsdag den 13. oktober 2005.
4.jpg
Jordkloden vandrer fra hånd til hånd ved overrækkelsen på Sønderskovsskolen.

6.jpg Amtsgymnasiets bud på en billedlig definition på bæredygtig udvikling er udformet af elever på designholdet. Billedet viser mennesket i centrum i to fotos, hvoraf det øverste er i farver – mest grønt – og det nederste i sort-hvidt. Elever fra Sønderskovskolen har her modtaget to af stafettens elementer.
5.jpg
Eleverne fra 3y på Amtsgymnasiet havde gaver med til eleverne i 6. klasse: En kalender for 2006 med eksempler på, hvordan bæredygtig udvikling har været integreret i undervisningen gennem tre år i samarbejde med Baltic Sea Projekt skoler i Tartu, Estland; Gdansk, Polen og Kandel, Tyskland.

What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world?

What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world?

What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems...

Then we would be educating for a more sustainable future

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.