Miljøsk

miljsk_billedeNyt nummer af NOAHs magasin Miljøsk om Uddannelse for bæredygtig udvikling. miljsk_billede

Skal man tro temaforfatterne til dette Miljøsk er den officielle danske indsats mager eller ligefrem rystende ringe. Undervisningsministeriet har på Danmarks vegne tiltrådt alle aftalerne men så er der ikke rigtig sket mere. En række civile aktører har opgivet at vente og er nu selv gået i gang.

Læs bl.a. artiklerne:

Pinlig dansk indsats for FNs tiår af af Birthe Zimmermann, lektor ved amtsgymnasiet i Sønderborg. Her efterlyses en vision, strategi og handlingsplan fra Undervisningsministeren og frygter at gode lokale initiativer bliver til spildte kræfter, når støtten udebliver. Pinlig_dansk_indsats.pdf

UBU - Ministeriets initiativer af Gunvor Barnholt, specialkonsulent i undervisningsministeriet, har skrevet om den officielle danske indsats og mener sagtens, at vi kan være den bekendt. Ministeriets_UBU_initiativer.pdf Ministeriets_UBU_initiativer.pdf (847.27 KB)

Uddannelse for bæredygtig udvikling på skoleskemaet af Røskva Wintereig, Catrine Foss Philipsen og Maja Blom Jensen, elever fra 10. klasse på Statens Pædagogiske Forsøgcenter. Unges syn på hvordan en bæredygtig udvikling sikres og hvad skolerne kan gøre. UBU_paa_skoleskemaet.pdf UBU_paa_skoleskemaet.pdf (1.05 MB)

I et miljøhistorisk perspektiv af Per Eliasson, lektor på Malmø Højskole. Her beskrives hvorfor et historisk perspektiv er afgørende at inddrage i undervisningen, hvis man skal forstå vor tids miljøproblemer.

NOAHs hjemmeside

 

 

What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world?

What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world?

What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems...

Then we would be educating for a more sustainable future

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.