Kan kloden klare forbruget?

Henvisninger
Link og litteratur om Kan kloden klare forbruget?

Godt nok frygter vi i dag kineserne og inderne for deres vækst, deres evne til at tage vores jobs og deres belastning af miljøet, og godt nok frygter vi de fattige afrikanere, som nøden i stigende omfang kan tvinge på vandring mod Europa. Men det er naturligvis hos os selv, det afgørende problem har bolig.

Miljøsk

miljsk_billedeNyt nummer af NOAHs magasin Miljøsk om Uddannelse for bæredygtig udvikling.

Læs mere...

Kloden i Haarders hænder

haarderindex.jpg
Torsdag den 13. oktober mødtes elever fra fem af landets skoler og gymnasier med undervisningsminister Bertel Haarder for at overdrage ham en "bæredygtige stafet" i form af fem små jordkloder.

Læs mere...

Henvisninger

Link


EMU's Klimaside
Danmark var i 2009 vært for FN's klimatopmøde - COP15-mødet (Conference of Parties). I den forbindelse startede Undervisningsministeriet Projekt Klimaundervisning 2009, der støtter en række fysiske og virtuelle klimaundervisningsprojekter.
http://www.emu.dk/tema/klima/


KLIMAUNDERVISNING.DK
Her kan du søge i databasen med læremidler om klima til grundskole, ungdomsuddannelser og erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne, fra organisationer, forlag, museer m.fl.
http://www.klimaundervisning.dk/

Eskimoer på randen af et klimatisk sammenbrud
I det vestlige Alaska lever et isoleret eskimosamfund af jagt og fangst, som de har gjort i årtusinder. Nu trækker havets stigen, tiltagende storme og smeltende permafrost deres samfund i havet. De første klimaflygtninge i Arktis er i kamp mod tiden for at finde et nyt hjem. Læs mere på Informations hjemmeside

Klimaforandringer
I løbet af de sidste 100 år med massivt forbrug af især olie har betydet, at den gennemsnitlige temperatur er steget med 0,7 grader. Det lyder måske ikke af meget, men det har alvorlige konsekvenser - især i de fattige dele af verden, hvor stigende vandstande, oversvømmelser og ørkenspredning truer.
Dansk Røde Kors' skolesite

Undersøg og del

Miljolare.no er et verktøy for opplæring i bærekraftig utvikling. Nettstedet inneholder aktiviteter som elever kan gjennomføre i sine nærområder. Resultatene av undersøkelsene legges inn i en felles database som gjør det mulig å sammenligne egne og andres observasjoner. http://www.miljolare.no/

Økoagenter
Børn mellem 9 og 14 kan nu lære om måder at beskytte miljøet på, mens de som hemmelige agenter jager økoskurke på Det Europæiske Miljøagenturs nye Eco Agent website , som er tilgængelig på 24 sprog.

Kontrakten
De danske skoler bruger for meget energi på el og varme og Kontrakten - Energien på Spil er et engagerende læringsspil til folkeskolens ældste klasser, der handler om at rette op på dette.

Kaptajn Kilowatts energianalyse
Kaptajn Kilowatt's energianalyse er et interaktivt læringsspil for børn på 4.-6. klassetrin. I spillet skal børnene som forskningsassistenter hjælpe rumkaptajnen Kilowatt med at udføre en planetanalyse af Jorden.
http://www.kaptajnkilowatt.dk/

Materialer mv. fra The Earth Charter Initiative
The Earth Charter is a declaration of fundamental principles for building a just, sustainable, and peaceful global society for the 21st century.
http://www.earthcharter.org/

Globalis
FN-forbundet har i et fællesnordisk samarbejde udviklet et interaktivt verdenskort, Globalis, hvor man med visuelle hjælpemidler kan se ligheder og uligheder i verden og hvordan vi påvirker livet på planeten Jorden.
www.globalis.dk

Det globale miljø
Det globale miljø er en hjemmeside,der handler om miljøproblemer i et internationalt perspektiv. Sitet retter sig især mod miljøundervisning i biologi i gymnasiet og HF. Men også til gundskolens ældste klasser.

Baltic 21
Baltic 21 - An Agenda 21 for the Baltic Sea Reagion
Baltic 21, is founded on the political will to accelerate the work on sustainable development in the Baltic Sea region and to implement Agenda 21 regionally.


Miljø og energi
Kursus på I/S Vestforbrændings Wastelab
Hvad sker der med vores affald? Hvordan bliver affald til varme og el? Er det lige meget, hvor vi får energien til vores hjem fra?

Take Part Too                                                              
Take Part Too er et interaktivt netbaseret undervisningsmateriale til folkeskolens ældste klasser og gymnasiet. Tre klasser fra tre forskellige lande sætter sig ind i, diskuterer og kommer med løsningsforslag til tre centrale temaer: Flygtninge, indvandrere og minoriteter, frihed eller sikkerhed i forbindelse med terrorisme og forbrug og bæredygtig udvikling. Til hver tema er knyttet et informationscenter med et righoldigt materiale til undervisningsbrug.

Litteratur

Talk Klima
Nyt materiale fra Dansk Røde Kors der slkal give eleverne en forståelse for klimaforandringer og deres menneskelige konsekvenser i udviklingslandene.
Læs mere på http://www.dennis-rk.dk/sw51548.asp

Tema: Forbrug. Tidsskriftet "FO/fremtidsorientering" fra Instituttet for Fremtidsforskning (IFF).

Fra lederen: Privatforbruget er steget 20–40% i de fleste europæiske lande de sidste 10 år og er i dag mange økonomiers vigtigste vækstmotor. Hvad ville der ske, hvis vi holdt op med at forbruge bare en uge, en måned eller et enkelt år? Svaret er, at hele verden ville gå ned, og vi ville være nødt til at starte aldeles forfra.

Indeholder bl.a. artikler om Forbrugerbørn 2016, Emotionelt forbrug og Forbrugets trdje vej. Find hele lederen og indholdsfortegnelsen på http://www.cifs.dk/dk/tidsskrift.asp.

Miljø og bæredygtig udvikling. Artikel af Birthe Zimmermann.

Hent artiklen: miljoeogbaeredygtigudvikling.doc miljoeogbaeredygtigudvikling.doc

Baltic 21, Agenda 21 handleplan for Østersøregionen
En guide til uddannelse for bæredygtig udvikling. Udgivet af UNESCOs Baltic Sea project og Amtsgymnasiet i Sønderborg i samarbejde med og finansieret af Undervisningsministeriet.

Bogen giver de overordnede politiske mål og eksempler på, hvordan Baltic Sea Project-skoler arbejder med de enkelte sektorer i Baltic 21-aftalen. Den rummer mange forslag til aktiviteter der forsøger at integrere miljømæssige, økonomiske og socio-kulturelle perspektiver. Bogen findes i klassesæt på amts- og pædagogiske centre.

Download PDF-udgave - The Millennium Ecosystem Assessment. Press Release No.2005-35

Youth, Sustainable Consumption patterns and lifestyles Rapporten viser resultaterne fra et UNESCO/UNEP projekt om unge, bæredygtige forbrugsmønstre og livsstile, der påbegyndtes i marts 2000.

Hent rapporten på Unescos hjemmeside: Youth, sustainable comsumption patterns and ligestyles (pdf).

Skeptikerne har tabt miljødiskussionen
Artikel af Morten Janstrup, Politiken den 14.8.2005                    I denne uge bragte det anerkendte tidsskrift Science et kraftigt angreb på hof-argumentet for dem, der mener, at drivhuseffekten ikke er noget problem. Sattelitmålinger har været brugt som hovedargument for, at USA ikke ville begrænse udslip af drivhusgasser, men nu viser de sig at være behæftet med fejl.

Det bobler i tundraen
Artikel af Ebbe Sønderiis, Information den 17.8.2005
Den globale opvarmning har nået det punkt, hvor den forstærker sig selv. Den dybfrosne tundra tør op – og kolossale mængder af metangas bobler op i det globale drivhus

What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world?

What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world?

What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems...

Then we would be educating for a more sustainable future

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.