Konference

invitation.jpg











Undervisningsministeriet og den danske UNESCO-Nationalkommission afholdt i samarbejde med Ungdomsbyen og Institut for Menneskerettigheder konference onsdag den 9. april.
program

Materialer fra oplægsholdere

Anne Julie Schmitt Jensen, Specialkonsulent, Kulturministeriet:
UNESCO’s Konvention om Kulturel mangfoldighed
Konvention om kulturel mangfoldighed

Annemarie Holm, International rådgiver og koordinator for den danske indsats i forbindelse med EU-året 2008, CIRIUS, Videnskabsministeriet:
Det europæiske år 2008 for Interkulturel Dialog og EU-året i Danmark
powerpoint

Peter Duelund, Kultursociolog og lektor, Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet:
Forventninger til UNESCO's konvention om kulturel mangfoldighed med fokus på Danmark
Danmark i verden og verden i Danmark
overheads

Loveleen Rihel Brenna, Konsulent og forfatter, formand for Norges Foreldreutvalg for grunnskolen:
Interkulturel dialog i praksis  Interkulturel dialog i praksis

Teatertruppen Taskforce/C:ntact, Betty Nansen Teatrets Integrations- og Uddannelsesafdeling
Debatforestilling med fokus på den interkulturelle dialog på tværs af religiøse, sociale og kulturelle forskelle
powerpoint


Workshops


Hver workshop indledes med to oplæg om workshoppens tema, og derefter er der debat om erfaringer og fremtidsperspektiver.

1. Realiseringen af visionære rammer for den interkulturelle dialog i hhv. en ­offentlig ­institution og en helt ny type kulturvirksomhed
a. Bibliotekets rolle som kulturel institution i en mangfoldig hverdag
Ved projektleder Nicola Ravden, Statens Bibliotekscenter for Integration (SBCI).
bibliotekets rolle

b. Global City Aarhus – et verdenskulturhus i Danmark
Ved projektleder Anne Weber Carlsen, Global City Aarhus.
Modet til at tænke stort
Global City

2. Europæiske skoleudviklingsprojekter med fokus på den interkulturelle dialog gennem kreative processer
a. Et 10. klasses iværksætterprojekt Danmark-Tyrkiet med fokus på det ­interkulturelle møde
Ved pædagogisk leder, Alice Jacobsen, Hellig Kors skole i København.
Lærestykke i kulturel sensitivitet

b. ”EuroMed” – stereotyper og fordomme som grundlag for en kreativ proces
Ved ­adjunkt Peter M. Westergaard, Vesthimmerlands Gymnasium.
powerpoint

3. Museers rolle i formidlingen af kulturel mangfoldighed i et inkluderende ­perspektiv
a. Bæredygtighed og interkulturel dialog i museers kulturformidling
Ved studerende Lotte Rask, RUC.
Museers rolle

b. Kulturens roll i ett mångfaldigt samhälle
Ved samordnare for vidgat deltagende Eva Hansen og samordnare for Barn och unga Emily Johnsson, Kulturforvaltningen, Malmø Stad, Sverige.
powerpoint
 
4. Interkulturel kompetence og dialog i uddannelsessystemet
a. En nytænkning af interkulturel undervisningspraksis
Ved lektor, ph.d. Iben Jensen, Institut for Kommunikation,
powerpoint

b. Interkulturel kompetence med fokus på interkulturel dialog i faglige sammenhænge
Ved oplysnings- og uddannelseskonsulent Ellen Farr, asaConsult Aps.
klaedt paa til verden
powerpoint

5. Film som redskab til at skabe interkulturel dialog

a. Flerkulturelle film og interkulturel dialog gennem film
Ved skoleprojektansvarlig Solveig Thorborg og programansvarlig Thomas Henriksen, Salaam DK.
powerpoint

b. ”Gateway” – et film-dialogprojekt på mellemtrinnet
Ved skoleleder Karsten Damgaard, Juelsminde skole.
powerpoint

6. Teater som dialogskabende middel i formidlingen af interkulturelle ­udfordringer i hverdagen

C:ntact Integration og uddannelse
Ved Henrik Hartmann og Morten Larsen, C:ntact.

What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world?

What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world?

What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems...

Then we would be educating for a more sustainable future

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.