Women and Democracy in Denmark and Lebanon

"Muslimske kvinder er undertrykte. De tvinges til at gå med tørklæde og må ikke tage en uddannelse for deres mænd. Danske kvinder klæder sig for udfordrende, drikker for meget og opfører sig respektløst i forhold til familiens ære."

Dette er blot et udpluk af de fordomme, der findes imellem den danske og den libanesiske kultur.
Med fokus på at be- eller afkræfte disse fordomme samt at fremme demokratiet i Libanon, har 2.a på Vesthimmerlands Gymnasium og HF indledt et samarbejde med en klasse fra Rafik Hariri High School i Beirut, Libanon. Som et led i dette samarbejde havde VHG i marts 2012 besøg af to libanesiske lærere og to libanesiske elever i forbindelse med 2. fase i projektet ved navn "Women and Democracy in Lebanon and Denmark".

Projektet
Første fase gik i gang ved årsskiftet og har bestået af diskussioner og spørgsmål på Facebook klasserne imellem omkring bl.a. demokrati, fordomme og kulturelle forskelle.
Anden fase begyndte lørdag den 17. marts, hvor to elever og to lærere fra Vesthimmerlands Gymnasium rejste til København for at modtage de libanesiske gæster. Som en forsmag på den danske kultur indeholdt programmet i København bl.a. kanalrundfart, musical i Tivoli og rundvisning på Rosenborg Slot.
Vigtigst af alt i forbindelse med projektet var dog besøget på Christiansborg (det danske Folketing), hvor libaneserne fik en guidet rundvisning og mulighed for at interviewe Line Barfoed (Enhedslisten), samt besøget på kvindeforskningscenteret, KVINFO, der er den økonomiske drivkraft bag projektet og har støttet med ca. 100.000 kr.

Hektisk aktivitet i Aars
Mandag den 19. marts 2012 rejste gruppen så til Aars, hvor en travl uge bød på gårdbesøg, middag med de danske elever, tur på Kvindemuseet i Århus, interview med den århusianske politiker Lotte Cederskjold (Socialdemokratiet) og socialt samvær.

Projektets videre forløb vil bestå i at udvikle et undervisningsmateriale omkring kvinders liv og demokrati i de to meget forskellige kulturer. Materialet skal bruges som undervisningsmateriale i såvel Libanon som Danmark og bliver tilgængeligt online samt i form af et lille hefte. Materialet forventes at være færdigt i starten af 2013

Download materialet som pdf

What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world?

What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world?

What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems...

Then we would be educating for a more sustainable future

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.