Virksomheden som medborger

medborgervirksomhed1.jpg Formuleringen af etik og samfundsansvar står højt på virksomhedernes dagsorden i disse år. Det såkaldte ”Corporate Social Responsibility” er ved at blive et stadig mere centralt omdrejningspunkt for den moderne virksomhed.

Det er ikke længere nok bare at være en virksomhed, der tjener penge til samfundet. Man skal også tydeliggøre, at man repræsenterer værdier og samfundsansvar. Det handler om at påtage sig et engagement i f.eks. menneskerettigheder, miljø, AIDS, eller sultende børn i Afrika. En virksomhed kan i denne forbindelse tilknytte sig FN’s ”Global Compact” og dermed som virksomhed få FN’s blå stempel som en politisk korrekt organisation.
medborgervirksomhed2.jpg

Dansk Industri har i 2001 tilsluttet sig FN’s ”Global Compact Charter” og indtaget en positiv holdning til virksomhedens sociale og globale ansvar. DI’s medlemsvirksomheder opfordres nu direkte til offentligt at berette om, hvordan de forholder sig til eksempelvis menneskerettigheder, miljø og sociale problemer. Samtidig erklærer DI sig parat til at rådgive både store og små virksomheder om, hvordan de bedst planlægger og rapporterer om deres samfundsengagement.

Virksomhederne er således på vej til at blive verdensborgere. Men hvad betyder det egentlig i praksis. Det vil sige, at man ikke bare søger at definere indre værdier for de søgende medarbejdere, men også selv leder efter en ydre identitet som borger i det globale samfund.

Det skal fremhæves, at der er stor diskussion i erhvervskredse om, hvorvidt og i hvilket omfang man skal tage dette fænomen til sig. Mange erhvervsledere mener, at det er noget hykleri, og at man skal fastholde gode gammeldags liberalistiske dyder, om at det er legitimt nok at tjene penge og fastholde fokus på det grundlæggende rationale. Men de undervurderer sandsynligvis politikernes, kundernes, medarbejdernes og medborgernes behov for at kunne spejle sig i den gode virksomhed.
Bjarne Lundager Jessen, Den moderne virksomhed: så nær og dog så fjern i bogen Medborgerskab, identitet og demokratisk dannelse.

 

What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world?

What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world?

What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems...

Then we would be educating for a more sustainable future

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.