Forbrugets diskrete bedrag

Det er kun med store anstrengelser, at forbruget holdes oppe på det nuværende niveau.

Peter Nielsen, Information den 22.8.2014.
Derfor griber den politiske elite til strategier, der skal få os til at opfatte forbrugskulturen som et udtryk for samfundssind og høj moral.

Skiftende finansministre opfordrer befolkningen til at svinge dankortet, og understrømmen i økonomers og politikeres evindelige kommentarer om forbrugets størrelse og fremtidsudsigter er, at vi har et moralsk ansvar for at tjene samfundet gennem vores privatforbrug.

Det fremstår som forbrugernes skyld, at væksten udebliver, og opfordringen til at bruge flere penge, hurtigt og mange, er det slet skjulte moralske budskab fra samfundets elite.

Selve forestillingen om, at forbrug er godt og bør fremmes, er egentlig moralsk. Grundlaget for at se forbrug som entydigt positivt og samfundets højeste mål er nyttemoralen.

Denne moral indebærer, at det gode liv og samfund opnås gennem størst mulig nytte til befolkningen og siger samtidig, at det er forbrug, der skaber nytte.

I sidste ende er det kun aktiviteter, der bidrager til at skabe vækst, der er moralsk forsvarlige.

Det er en tilsvarende moral, der ligger bag markedsføring af brands, som vi tæppebombes med hver dag. Reklamerne appellerer til os som forbrugere og fortæller os, at kun nyt og større forbrug vil gøre os lykkelige.

Der bruges store milliardbeløb hvert år og stadig flere kreative kræfter til at højne forbrugernes moral, dvs. styre os i retning af større forbrug.

Når forbruget alligevel ikke vokser, er det, fordi forbrugets politik og moral i stigende grad preller af på befolkningen. Der ses med større skepsis på forbrug. Der spares og deles mere – og smides mindre ud. Og der udvikles nye værdier og praksis, hvor vækst ikke er afgørende. Heri ligger kimen til et opgør med forbrugets diskrete bedrag.

Peter Nielsen er lektor på Roskilde Universitet og medvirker som ekspert i serien 'SpareXperimentet', der sendes første gang den 26. august på DR1.

Læs hele artiklen

 

What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world?

What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world?

What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems...

Then we would be educating for a more sustainable future

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.