Black Friday får det mest grådige frem i forbrugerne

Black Fridays' ensidige fokus på prisen og intet andet gør, at vi forbrugere risikerer at efterlade vores kritiske sans ude på parkeringspladsen.

Klaus Melvin Jensen, sekretariatsleder, Aktive Forbrugere & Clean Clothes Campaign Danmark i Politiken den 27.11.2014

Vi kommer alt for nemt til at købe ting som muligvis er 'billige', men som vi grundlæggende ikke har brug for.

Har familien virkelig brug for endnu en fladskærm? Er det nødvendigt med en ny smartphone til at erstatte den 6 måneder gamle og 'håbløst forældede' model. Har vi brug for mere mad, når hver dansk husstand i forvejen smider mad for 700 kr. ud i december? Overforbrug kan hurtigt blive dyrt med alle de vanvittige tilbud.

Flere og flere forbrugere er også blevet bevidst om de usle løn- og arbejdsforhold som fx vores tøj er produceret under. Rana Plaza fabrikkens kollaps i 2013 og katastrofens 1.138 dødsofre minder os om, at nogle ting simpelthen bliver produceret og solgt alt, alt for billigt.

Med andre ord så tænker vi forbrugere os mere om og vi tænker stadig mere på miljøet og fællesskabet inden vi går ind i butikkerne.

‘Black Friday’ står for et egoistisk, kortsigtet og ikke-bæredygtigt forbrug. Noget, der gerne skulle blive mindre af i fremtiden.

Læs hele artiklen

 

 

What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world?

What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world?

What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems...

Then we would be educating for a more sustainable future

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.